Freestylová pravidla pro rok 2007
Nová pravidla pro rok 2007
Pro letošek jsme freestylová pravidla trochu upravili, pracovali jsme na nich dlouho a věříme, že to bude změna k lepšímu.
Hlavní změna je zvýšení počtu rozhodčích ze 3 na 4. Výpočet skóre pak bude systémem nejvyšší a nejnižší se škrtne a prostřední dva ze zprůměrují (jako loni). Zlepšení bude v tom, že ohodnocení bude objektivnější a rozhodčí nebude moct závodníka znevýhodnit nesprávným ohodnocením. "
"
Změny v ohodnocení figur jsou následující. Čtyři náročné a čím dál více ježděné figury, Tricky, Orbit, Nasty, P. Monkey mají shodné bodové ohodnocení . Zejména Tricky bylo dost podhodnocené. Samozřejmě je diskutabilní zda jsou všechny stejně obtížné-nejsou, ale při ohodnocení 140b. je plus nebo mínus deset bodů nepodstatné a na tomto kompromisu se většina shodne.
Front loop byl kosmeticky snížen o 10bodů, jednak proto, že byl nadhodnocen vůči Back loopu, ale i vůči některým ostatním figurám. Zdůrazňuji, že se jedná o Loop nikoli o Air loop, tedy „kotrmelec“ ve válci.
Dále už neplatí automatické započítávání carthwheelových figur až do nekonečna, ale pouze v rámci wheelových figur ( př. I když udělám 10 SuperCleanWheelů započítají se pouze do Carthwheelu, nikoli už Spinové figury)
V pravidlech jsou jistě i jiné sporné body, ale už nikoli tak podstatné. S těmito změnami se pravidla zase posunula o pár kroků dopředu a odstranili se nejpodstatnější chyby.
Věříme, že to na závodech oceníte Kosatka
Kompletní freestylová pravidla CNAWR pro rok 2007
• Kategorie
• V kategorii musí startovat minimálně 5 jezdců.
• Pokud je jezdců (v K1Ž, C1,OB) méně než 5, startují v mužské kategorii a do poháru se jim počítá výsledek z mužské kategorie.
• Pokud je přesně 5 závodníků, z kvalifikace postupují 4 do finále.
• Každá kategorie musí dodat min. 2 rozhodčí.
• Všichni závodníci by měli znát pravidla.
• Pravidla musí viset na každém závodě k nahlédnutí.
• K1 - Kajaky
• Bez omezení lodí, závodník musí v lodi sedět a používat kajakářské pádlo.
• Všichni musí používat bezpečnou helmu a vestu nejlépe s EC certifikátem.
• C1 – Kanoe (zavřené)
• Bez omezení lodí, závodník musí v lodi klečet a používat kanoistické pádlo.
• Všichni musí používat bezpečnou helmu a vestu nejlépe s EC certifikátem.
• Vlastní jízdy při závodech - průběh
Kvalifikace/ čtvrtfinále/ semifinále/ finále - jedna cvičná jízda pro každého závodníka před začátkem každého kola.
• Čas se spouští ve chvíli kdy závodník protne boční část vlny/válce. Když zahajuje entry movem, čas se spouští ve chvíli, kdy závodník přijde do kontaktu s vlnou/válcem. Jízda pokračuje do vypršení 45 sec. limitu.
• Kvalifikace
• 2 x 45 sec. jízda, výsledek se sčítá.
• Závodníci jsou náhodně rozděleni do rozjížděk.
• 25% závodníků v kategorie zaokrouhleno nahoru na nejbližší 5, maximum 40 a minimum 20, postupuje do čtvrtfinále.
• Když je v kategorii 40 a méně závodníků jde 10 nejlepších z kvalifikace do Semifinále.
• Když je v kategorii 10 a méně závodníků pak 5 nejlepších postupuje do Finále.
• Čtvrtfinále
• 3 x 45 sec. jízdy, počítají se 2 nejlepší skóre.
• Startuje se v opačném pořadí z Kvalifikace.
• 10 nejlepších postupuje do Semifinále.
• .Semifinále
• 2 x 45 sec. jízda, počítá se nejlepší skóre.
• Startuje se v opačném pořadí z čtvrtfinále
• Nejlepších 5 postupuje do finále
• FINÁLE
• 45 sec. každá jízda
• Všech 5 závodníků jedou jednu jízdu, nejhorší vypadává
• Zbylí 4 závodníci jedou jednu jízdu, nejhorší vypadává
• Zbylí 3 závodníci jedou jednu jízdu, nejhorší vypadává
• Zbylí 2 závodníci jedou jednu jízdu, vítěz je vítěz.
• Shoda bodů
• 1- Při shodě bodů při postupu do,čtvrtfinále, všichni závodníci na konci skupiny jichž se shoda dotýká postupují. (příklad: po odjetí kvalifikační jízd mají závodníci na 10,11a12tém místě stejně bodů, tedy postupují všichni)
• 2- Při shodě bodů při postupu do,semi.nebo finále, počítá se třetí nezapočítaná jízda.(ze čtvrtfinále)
• 3- Při stálé shodě bodů, počítá se nejtěžší prvek.
• 4-Při pokračující shodě počítá se počet různých figur.
• 5-Jestli i poté trvá shoda oba závodníci postupují.
• Shoda bodů ve finále
• Při shodě bodů ve Finále oba závodníci jedou další 45sec. Jízdu, lepší postupuje.
• Varietní hodnocení bodové ohodnocení figur - viz. příloha A.
• Závodník předvede figuru ze seznamu figur. viz. příloha 2
• Varietní rozhodčí ohodnotí KAŽDOU figuru POUZE JEDNOU na každou stranu (L/P nebo F/B)
• Bonus za výšku - když je některá vzdušná figura velmi vysoká, varietní rozhodčí ji může ocenit 50-ti bodovým vysokým bonusem. Takto může pouze jednou ocenit jednu figuru ( L/P nebo F/B) ze seznamu figur. (Nemůžete mít dva bonusy u jedné figury.)
• Vstupní figura musí začínat nad válcem/vlnou. Čas se spouští ve chvíli kontaktu s válcem/vlnou.
• Závodník smí opakovat nájezdy v průběhu 45 sec. jízdy.
• Všechny figury musí končit ve válci,vlně nebo na pěně. Když je figura ukončena a až poté následuje vypláchnutí, figura je započítána.
• Dosažení bodu za figuru: Figura může být vpřed/vzad nebo levá/pravá započítávají se obě pokud není uvedeno jinak v seznamu figur - příloha 2.
• Cartwheels: Započítání do variety, cartwheels (L/R) nemůže obsahovat end ze splitwheelu. Když už je splitwheel ohodnocen (ve varietě v rámci jedné jízdy), end může být započítán do cartwheelu.
• Příklad pokud závodník udělá během jízdy dvakrát L/Psplit následovaný pouze jedním dalším P endem, do skóre variety se započítá L/P splitwheel při prvním provedení této sekvence a při druhém provedení se zaznamená jako P cartwheel. Splitwheel má tedy ve variačním skóre přednost. Sekvence L/P-P-P je do variety samozřejmě zaznamenána jako L/P split a P cartwheel!
• Když je více hodnocená figura předvedena dva a vícekrát, pak se započítávají figury s nižším hodnocením. Např. 2 x Air Loop je započítán jako Air Loop a Loop.
• To se vztahuje i na cartwheel, clean cartwheel a super clean cartwheel (C, cC, scC), Loop a air Loop (L, aL). Blunt, clean blunt a air blunt (B, cB, aB). Spin, clean spin a super clean spin (S, cS, scS).
• Automatické započítávání nižších figur je pouze v rámci jedné figury. Příklad: I když udělám 20x pravý SuperCleanCarthwheel, započítá se pouze pravý ScC, CleanCarthwheel a Carthwheel. (nikoli už SuperCleanSpin…až…Spin)
• Bonus Huge (50b.) může přidat rozhodčí jednou k figuře z variečního listu. Podmínky pro Huge upřesní Hl. Rozhodčí před závodem!
• Vstupní figury začínají nad válcem nebo vlnou, časomíra se spouští při vjezdu do válce/vlny. Pro její započtení musí být provedena ve válci/vlně. Započítává
• Varietní rozhodčí a výpočet skóre
• 4 varietní rozhodčí – nejvyšší a nejnižší body se škrtnou a počítá se průměr ze zbylých dvou
• 1 vrchní rozhodčí - dohlíží nad rozhodčími a zapisovateli
• Hodnocení rozhodčích
• Při každé jízdě by měl rozhodčí hlásit body zapisovateli a ten je zapisuje na papír nebo do el. zařízení
• Odpovědnost vrchního rozhodčího
• Vrchní rozhodčí je zodpovědný za rozhodčí a rozhodcovské stanoviště a nikdo nemůže zvrátit nebo změnit jeho příkaz.
• Konzultuje jízdy a v případě potřeby radí rozhodčím ( a radí se s nimi)
• Dohlíží na rozhodčí, zapisovatele a hodnocení.
• Stará se o nenadržování a fair play.
• Řídí časoměřiče a komentátory pokud je to nezbytné.
• Dohlíží nad průběhem závodu.
• Dává příkazy/instrukce závodníkům pokuje to nezbytné.
• Startuje jízdy.
• Koordinuje časový rozvrh a instruktáž rozhodčích a zapisovatelů.
• Zjišťuje významné změny od kapitánů týmů.
• Bude nezávislý na jakémkoliv týmu.
• Vrchní rozhodčí nebude
• Členem protestní poroty.
• Hlasovat o problémech.
• Oficiálně zkoumat jakékoliv video důkazy.
• Protesty a diskvalifikace
• Protestní komise se skládá z 5 členů: Zástupce pořádacího města, Zástupce organizátora a tří dalších zkušených závodníků ze tří různých měst (pokud je to možné)
• Protestní komisi určí ředitel závodu po eventuelní poradě s hl. rozhodčím.
• Protest podává protestující závodník s podporu minimálně dvou dalších, zkušených závodníků ze dvou různých měst, pokud možno.
• Protest musí být podán do 30ti min. po zveřejnění výsledků, spolu s kaucí 1000Kč. která propadá v případě zamítnutí.
• Verdikt Protestní komise je konečný a nezvratný.
• Organizátor (ředitel závodu) má právo, po poradě s hl. rozhodčím, diskvalifikovat závodníka za nesportovní chování nebo opakovanou neukázněnost.
Příloha A. – Tabulka ohodnocení figur
FIGURA BODY HODNOCENÍ POPIS FIGURY
Předem/Zadem
Levá/Pravá
Ender 10 P/Z Jeden kolmý-vertikální end proveden čelem nebo zády k playspotu. Část Loopu nikoli Carthwheelu!
Pirouette 30 L/P
+
Špice/záď Pirueta – jednozáběrová, kolmá rotace na špičce nebo zádi lodě, loď musí být kolmá (70-110°) minimálně po dobu jedné celé otočky (360°)
Flat spin 10 L/P Plochá (0-45°)otočka (o celých360°!) lodi v playspotu.
Clean spin 20 L/P Plochá (0-45°)otočka (o celých360°!) lodi v playspotu, celé na jediný záběr listu pádla.
Super clean spin 40 L/P Plochá (0-45°)otočka (o celých360°!) lodi v playspotu, celé bez jediného záběru listu pádla.
Shuvit 20 L/P Dvě ploché (0-45°) na sebe navazující protisměrné otočky (o 180°) nebo plochý Splitwheel.
Příklad: začnu Flatspin a v půlce (po 180°) se vrátím zpět do výchozí pozice(dokončím druhou protisměrnou 180°)
Round house 30 L/P Dynamická plochá otočka (okolo 45°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes špičku a končící v back surfingu nebo zády k playspotu.
Defacto se jedná o plochý Blunt
Clean round house 50 L/P Dynamická plochá otočka (okolo 45°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes špičku a končící v back surfingu nebo zády k playspotu. Celé provedeno bez záběru listu pádla.
Defacto se jedná o plochý CleanBlunt
Back round house 40 L/P Dynamická plochá otočka (okolo 45°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes záď a končící ve front surfingu nebo čelem k playspotu.
Defacto se jedná o plochý BackBlunt
C Clean back round house 60 L/P Dynamická plochá otočka (okolo 45°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes záď a končící ve front surfingu nebo zády k playspotu. Celé provedeno bez záběru listu pádla.
Defacto se jedná o plochý CleanBackBlunt
Blunt 40 L/P Dynamická šikmá až kolmá otočka (min. 45°-90°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes špičku a končící v back surfingu nebo zády k playspotu.
Clean Blunt 100 L/P Dynamická šikmá až kolmá otočka (min. 45°-90°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes špičku a končící v back surfingu nebo zády k playspotu
Celé provedeno bez záběru listu pádla.
Air Blunt 80 L/P Dynamická šikmá až kolmá otočka (min. 45°-90°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes špičku a končící v back surfingu nebo zády k playspotu. V průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na malý okamžik do vzduchu.
Clean Air Blunt 140 L/P Dynamická šikmá až kolmá otočka (min. 45°-90°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes špičku a končící v back surfingu nebo zády k playspotu
Celé provedeno bez záběru listu pádla a v průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na malý okamžik do vzduchu.
Back Blunt / Stab 60 L/P Dynamická šikmá až kolmá otočka (min. 45°-90°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes záď a končící ve front surfingu nebo čelem k playspotu.
Clean Back Blunt 120 L/P Dynamická šikmá až kolmá otočka (min. 45°-90°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes záď a končící ve front surfingu nebo čelem k playspotu.
Celé provedeno bez záběru listu pádla.
Back Air Blunt 100 L/P Dynamická šikmá až kolmá otočka (min. 45°-90°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes záď a končící ve front surfingu nebo čelem k playspotu.
V průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na malý okamžik do vzduchu.
Clean Back Air Blunt 160 L/P Dynamická šikmá až kolmá otočka (min. 45°-90°) o 180° na „zelené vodě“ (vlna nebo přitékající vlnová část playspotu) provedená přes záď a končící ve front surfingu nebo čelem k playspotu.
Celé provedeno bez záběru listu pádla a v průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na malý okamžik do vzduchu..
Panam 120 L/P Dynamická kolmá až překolmená otočka (90°-110°) o 180° na „zelené vodě“ – vlně provedená přes špičku, exploduje do vzduchu a končící v back surfingu, zády k playspotu. V průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na okamžik zcela do vzduchu.
Příklad: fakt krutě protaženej, vzdušnej,pastvertikální blunt.
Clean Panam 160 L/P Dynamická kolmá až překolmená otočka (90°-110°) o 180° na „zelené vodě“ – vlně provedená přes špičku, exploduje do vzduchu a končící v back surfingu, zády k playspotu. Celé provedeno bez záběru listu pádla a v průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na okamžik zcela do vzduchu.
Příklad: fakt krutě protaženej, vzdušnej,pastvertikální blunt
Back Panam 160 L/P Dynamická kolmá až překolmená otočka (90°-110°) o 180° na „zelené vodě“ – vlně provedená přes záď ,exploduje do vzduchu a končící ve front surfingu, čelem k playspotu. V průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na okamžik zcela do vzduchu.
Příklad: fakt krutě protaženej, vzdušnej,pastvertikální Back Blunt.
Clean back
Panam 200 L/P Dynamická kolmá až překolmená otočka (90°-110°) o 180° na „zelené vodě“ – vlně provedená přes záď ,exploduje do vzduchu a končící ve front surfingu, čelem k playspotu. Celé provedeno bez záběru listu pádla a v průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na okamžik zcela do vzduchu.
Příklad: fakt krutě protaženej,čistej, vzdušnej,pastvertikální Back Blunt.
Cartwheel 30 L/P Dva na sebe plynule navazující endy ve stejném směru, oba endy musí být přes 45° (45°-135°)
Příklad: prostě válím sudy a mám na sobě oblečenej kajak či C1
Cleanwheel 50 L/P Dva na sebe plynule navazující endy ve stejném směru, oba endy musí být přes 45° (45°-135°)
Celé provedeno jedním záběrem listu pádla.
Super Cleanwheel 70 L/P Dva na sebe plynule navazující endy ve stejném směru, oba endy musí být přes 45° (45°-135°)
Celé provedeno bez záběru listu pádla.
Splitwheel 60 L/P Dva plynule navazující endy se změnou směru rotace mezi oběma endy. Jeden end musí být proveden s úhlem přes 45° a
druhý přes 70° stupňů.
Dva plynule navazující endy se změnou směru rotace mezi oběma endy. Jeden end musí být proveden s úhlem přes 45° a
druhý přes 70° stupňů.
Felix 80 L/P 360° stupňová kombinace otočky a eskymáku, otočka provedená s obratem (= eskymákem), kde je alespoň 180 stupňová rotace provedena hlavou dolu. Figura musí být dokončena do základní surfařské pozice.
Defacto nevzdušný Helix
Tricky Woo 150 L/P Tří endová figura. 2 endy přes 70° a jeden přes 45°. Celá figura je provedena jedním listem (nikoli jedním záběrem). První end je zahájen jedním směrem přes špičku půlpirueta - Splitwheel. Druhý end na zádi (půlpirueta) se přes 180° rotaci vrací zpět (dokončí pomyslnou 360° rotaci okolo vertikály). Třetí end na špičce pokračuje ve směru prvního endu.
Lunar Orbit / matrix 150 L/P Dvou endová sekvence začínající ve válci s 360° stupňovým vertikalním podmáčknutím zádi následovaný piruetou na zádi. Oba edny musí být přes 70°. Jsou provedeny pomocí jednoho listu. Poté následuje třetí end jako do carthwheelu.
Mc Nasty 150 L/P Figura začíná zády k playspotu, možno i v backsurfu či backblastu (do této pozice se většinou závodník dostává dynamickým půlspinem s šikným zasknutím/proříznutím špičky) Následuje dynamická rotace trupu jezdce čelem k válci a mrsknutí Loopu (jeho druhé části) Figura končí dokončením loopu a čelem k playspotu.
Phoenics monkey 150 L/P Figura začíná čelem k válci 360°Piruetou (začíná a končí čelem k válci) provedenou jedním záběrem přesruku následovaná agresivním mrsknutím Loopu a končící čelem k válci.
Loop 70 předem Salto -dva následující endy 70°-110° při kterých paluba/dno lodi zůstává čelem/zády k proudu. Figura začíná a končí čelem proti proudu.
Back Loop 90 zadem Salto po zadu- dva následující endy 70°-110° při kterých paluba/dno lodi zůstává čelem/zády k proudu. Figura začíná a končí zády proti proudu.
Air Loop 100 předem Salto vzduchem -dva následující endy 70°-110° při kterých paluba/dno lodi zůstává čelem/zády k proudu. V průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na malý okamžik do vzduchu.
Figura začíná a končí čelem proti proudu. Loď se musí (Salto/kotrmelec)
Air Back Loop 120 zadem Salto vzduchem pozadu -dva následující endy 70°-110° při kterých paluba/dno lodi zůstává čelem/zády k proudu. V průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na malý okamžik do vzduchu a je prováděna pozadu.
Figura začíná a končí zády proti proudu.
Space Godzilla 100 předem AirLoop s 90° rotací (1/2 vrutem) mezi oběma edny. Oba endy musí být 70°-110°.
V průběhu otočky se musí loď dostat alespoň na malý okamžik do vzduchu.
Flip turn / Side kick 100 L/P Agresivní vzdušné zaseknutí hrany/boku do „zelené vody“.
Zaseknutí podél vodorovné osy min. 90°
Rotace podél kolmé osy min. 45° (podobné Shuvitu)
Figura začíná a končí ve front surfu
Donkey Flip 120 L/P Figura též známá jako Californian Roll, jednoduše řečeno vzdušný eskymák na vlně, loď by měla být po dobu 180°z 360°ve vzduchu. Ono jinak by se asi jezdec neudržel v playspotu. Začíná a končí se ve front surfu
Air Screw 160 L/P Figura
také zjednodušeně řečeno jako vzdušný eskymák na vlně, loď i tělo by měly být po dobu 180°z 360°ve vzduchu. Ono jinak by se asi jezdec neudržel v playspotu. Začíná a končí se ve front surfu
Helix 170 L/P 360° kombinace spin/sidekick/eskymák. Alespoň po 180° musí být hlavou dolu a loď ve vzduchu. Hlava a ramena mohou být ve vodě. Figura musí být dokončena do základní surfařské pozice.
Trophy 1 100 Nová atraktivní figura střední obtížnosti. (musí být detailně popsána a nejlépe předvedena hl. a ostatním rozhodčím v tréninku nebo jindy před závodem)
Trophy 2 200 Nová atraktivní vzdušná figura vysoké obtížnosti. (musí být detailně popsána a nejlépe předvedena hl. a ostatním rozhodčím v tréninku nebo jindy před závodem)
Entry 1 30 Jednoduchá vstupní figura - jeden vertikální end zahájený po proudu (jednoendový wavewheel)
Entry 2 80 Středně obtížná vstupní figura - dva spojený endy, jako entry loop nebo non-aerial kick flip, fischer king
Entry 3 120 Arial nebo clean figura vysoké obtížnosti - dva spojený ends, jako air entry loop nebo aerial kick flip.
Huge Bonus 50 Bonus za velmi vysoký airmove. Čistý, dobře viditelný airmove, při kterém je loď pádlo a tělo včetně hlavy minimálně 30 cm nad vodou.
(tento bonus je v pravidlech hlavně pro případ závodů na velkých spotech jako např.Lion které takové polety umožňují, možnost udělování Huge bonusu určuje hl. rozhodčí před závodem po poradě)
Při plánování klidného víkendu jsem chtěl něco nového. Online kasina mě lákala, ale potřeboval jsem průvodce.