Zůčastnili jsme se slavnostního otevření. Vy, kdož jste tak neučinili, můžete jen litovat.
Do Sopotnice jsme díky navigátorovi, jeho GPS a objíždce v Hradci dorazili sice těsně po slavnostním spuštění, ale možná to bylo dobře. První dojem byl totiž opravdu grandiózní. Požární nádrž, na které je playspot vybudován, lemoval dav zvědavců i vodáků z celého okolí, do kterých přes mikrofon pumpoval informace Alláh. Na nic jsme nečekali a naskákali do nádrže k již připravené partičce pádlistů v čele s Jirkou Langrem a Honzou Špindlerem. Asi tak po deseti vyplachách a šrotovačkách (vtipně komentovaných Alláhem) rozhýbávám ztuhlost těla z auta a začínám si to užívat. Válec totiž opravdu funguje a to dost dobře. Je to taková trochu menší Kadaň. S tím rozdílem, že zde je možné plynule regulovat průtok a vlnu pomocí pohyblivých vrat tvarovat. Asi po hodině provozu následuje technická pauza. Tu většina diváků i vodáků využívá k občerstvení pečeným seletem a pivem Šerák. Ne tak já s Bjetou. My jdeme prozkoumat to, co se skrývá v tajemné budce. Jako průvodce si s sebou bereme pány Špindlera a Langra st.- autory a investory celého projektu.
Jaké je naše překvapení, když zjišťujeme, že pod domkem je ukotvený vojenský člun z armádního výprodeje, jehož desetilitový dieselový motor Tatra je srdcem celého čerpadla. Od autorů se dozvídáme, že motor sice původní je, ale vše ostatní doznalo velkých úprav: převodovka, vrtule i chlazení. Pro ilustraci výkonu motoru: člun byl původně upoután k třítunovému bloku betonu na dně, ale po přidání plynu s blokem pojížděl.
Co na to Zdenek Špindler: Tedˇ je tam betonu tun 12, takže s tím jen pohne, ale neutrhne se (!!). Čerpadlo má dálkovou regulaci, takže ho může obsluhovat člověk přímo u playspotu. Maximální průtok odhaduje Jirka Langer st. na něco lehce přes 3krychlové za sekundu. V duch si říkám, že té dřiny už tady musí mít stavitelé dost a proto mě Zdeněk překvapuje dalšími plány: Máme objednaný další člun, tentokrát s dvojnásobným výkonem oproti stávajícímu. Chtěli bychom ho postavit vedle toho původního, tím výkon zvednout o 200% a zvětšit i šířku playspotu na 3m.
Slepé uličky už jsme snad všechny prošli& dodává s úsměvem Jirka a ještě doplňuje, že stávající ruční chlazení pomocí rozprašovače na květiny a ruční pumpy je jen provizorní a automatizované na sebe nenechá dlouho čekat. Oba vyprahlí strojníci se odcházejí před dalším jezděním, a pro ně především pumpováním, občerstvit pivem, my se chystáme opět na vodu. S půlhodinovými přestávkami se nakonec jezdí až do soumraku.
Zkouší se různé varianty naladění playspotu a tak konec vodním hrám učiní konec až sucho v nádrži čerpadla. Sucho však není v nedalekém stavení s velkou společenskou místností a už vůbec ne ve sponzorském soudku piva.
Tak taková byla premiéra prvního umělého playspotu v Česku. A bůhví, zda ne v Evropě, protože tenhle stojí opravdu za to. Před výkonem místních nadšenců nezbývá než hluboko, ale opravdu hluboko smeknout.
Informace : Jirka Langer +420777116611 Zdenda Špindler - +420777300222
foto: Lenka, Martin, bjeta
Komentáře
Filous
Napsal uživatel Anonym (neověřeno) dne .
Maci musim pochválit článek je super
sopac
Napsal uživatel allllah dne .
a to se na Vas jeste hodinu cekalo - prej letajici Subaru - che - bych tam driv z Prahy dojel s moji jiz prodanou Schade 120Motorsport WRC Biturbo s prevodovkou Easytronic. Nicmene se ti to povedlo pekne napsat a rychle!
regulace
Napsal uživatel PePe z Pluta dne .
Na tvar valce ma udajne vliv JEN vyska ze ktere pada voda...
Re: regulace
Napsal uživatel Anonym (neověřeno) dne .
Potud teorie.Rychlost proudící vody a úhel pod kterým voda dopadá má taky podstatnej vliv na to jak válec vypadá. J.L
Re: Re: regulace
Napsal uživatel allllah dne .
a to zejmena! Kdyz se nad tim zamyslim, ma na charakteristiku valce vliv podstatne vice faktoru...
dobrý.
Napsal uživatel krupizna dne .
To je uplnej úlet tenhle motorovej válec.