Napsal uživatel PePe z Pluta dne .
Bjeta mě požádal, abych napsal svůj názor na to, co bylo, je a možná bude. Pokusil jsem se tedy o srovnání všeho okolo WM a preWM.
Na začátku bych měl říci, že se mi v Sortu líbilo víc, než v Grazu. Ale každé mělo své klady a zápory. Hlavním problémem Grazu a zároveň výhodou Sortu byly organizace a prostředí. Přeci jen to v Sortu klapalo jako na drátkách. Počínaje registrací a konče doprovodnými akcemi. Nutno ale podotknout, že Internetové přihlašování do Grazu byla velmi pohodová záležitost. Výhodou Sortu bylo i "domácké" prostředí městečka. Nebylo nikam, za nikým a ani do přírody daleko. Dalším kladem byla slalomka a potažmo celá řeka, na které jste mohli celý den blbnout.
Graz je přeci jen velkoměsto a z toho plynou hlavní problémy s logistikou. Zaparkovat u playspotu byl výkon hodný boha. Pokud jste měli štěstí a bydleli v hotelu u playspotu, tak jste se taky docela prošli nebo projeli MHD se svým nádobíčkem. Na druhou stranu se diky tomuto umístění podařilo zpopularizovat rodeo. Město investovalo značnou část prostředků do vybudování pěší zóny podél řeky a celé závody se nesly v komerčním duchu.
Jednou z nejhorších stránek preworlds byli rozhodčí. Stejně jako ve fotbale zaostávali rozhodčí svými výkony za výkony závodníků. Měl jsem možnost koukat se přes rameno variačním rozhodčím a docela mi to sebralo chuť závodit. Z deseti dle mého názoru úplně stejných lopů uznali jeden. Další perličkou byl rozptyl. Myslím, že dokonce u Honzovy jízdy, kdy dostal zhruba následující ohodnocení: 3,7; 2,5 a 1,7. To je při tak malých číslech opravdu hodně. Tento problém se řešil i na konferenci v průběhu závodů. Pro nás z toho vyplývá, že bychom si měli sehnat rozhodčí, kteří budou jezdit na zahraniční akce. Za tímto účelem vzniklo CD-čko, na kterém jsou obodovány ukázkové jízdy (podrobnosti na Playaku).
Na Muru byly vybudované dva playspoty. První byla megalomanská Waschmaschine (pračka). Popravdě, megalomanská byla jen v neděli a možná v pondělí, kdy bylo hodně vody. A protože vody ubývalo, stála na konci pračka za prd. Nám čecháčkům vyhovovala, protože se v ní dalo jen točit a ještě preferovala točení doprava. Stačilo zvednout pádlo nad hlavu, nechat se vyprat a napsat si Supercleanwheela. Oproti Sortu se člověk nemusel bát, že v ní zůstane, protože vpravo byl otevřený. Samozřejmě se setkala s oprávněnou kritikou nejen Italů, ale i ostatních, protože to nebyl válec hodný WM. Hned vedle byla dlouhá hladká vlna, na které se zdržovali spíše surfaři, aby si mohli zažonglovat na prkně a EJ kvůli předvádění Macho move. O nějakých 300m níže byl druhý a poslední spot, na kterém jeli Němci nominaci. Jednalo se o pěknou vlnku, kterou jsem využíval na vyježdění se na vlně a učení se nových figur.
Ostatně inspirace jsem měl až dost. Skoro jsem měl pocit, že svět by nejraději jezdil na vlně. Jezdí se na ní všechny "nové" figury, co jsem viděl. Poprvé v životě jsem na vlastní oči spatřil Califormnia roll - eskymáka ve vzduchu, Helixe - 360 ve vzduchu hlavou dolu a další šílenosti, ani nevím, jak se jmenují (např. 180 spin + offvertikálního reverzblunta hlavou dolu). Pravdou je, že při závodě v Misu se jezdil jen Califormnia roll a bylo na rozhodčích, jestli to budou počítat. V Grazu jste tyto figury mohli vidět jen na dolní vlně. Ve válci se jezdila klasika na téma cartwheel prokládaná loopy či space godzilou a trycky whu. Přesvědčil jsem se, že světová špička umí tyto movy velmi čistě až učebnicově.
Tomu taky odpovídal výběr lodí. S6, a že jich tam bylo požehnaně, dokazovaly, že airy jsou jim vlastní a ve wheelech nikterak nezaostávají. O tom svědčí i fakt, že celá česká repre v K1M jela na S6. Celé preWM se táhlo ve znaku kraťasů. Asi další nejrozšířenější lodí bylo G-čko od Daggra, na které vsadil mimo jiné vítěz v K1M Tao Berman. Následovaly Popy od Liguidlogicku a Spiny od Perception. EJ společně s několika dalšími osedlal osvědčené EZ-tko, ale moc štěstí mu nepřineslo, přestože jel na vítězství. Pak už tam bylo od každého něco.
A co nás čeká? V zákulisí se vylobbovalo, že se příště (2004-5) pojede do Austrálie místo do Států, aby se za 4 a 5 let mohlo jet znovu v Evropě. Pro nás to bude velmi drahá záležitost, nejlevnější zpáteční letenka stojí v současné době 30 000. Mě by ale ze všeho nejvíc zajímalo, jaký na příští rok připraví Rakušané válec a co vytvoří v Sydney na víc než dokonalém kanále. Osobně si myslím, že by to mělo být něco jako v Sortu. Pořádná díra, ve které je už jen samotné ježdění náročné. Ale také by se tam měl dát předvést co největší repertoár figur. Sport je o posouvání hranic lidských možností a toto je asi jediná možná cesta, jak neuváznout na mrtvém bodě. Když se bude jezdit na "ideálních" spotech a jen "oficiální" figury, skončíme jako akrobatičtí lyžaři a to bych nerad. Tak a já se jdu učit ty figury :-)
Graz je přeci jen velkoměsto a z toho plynou hlavní problémy s logistikou. Zaparkovat u playspotu byl výkon hodný boha. Pokud jste měli štěstí a bydleli v hotelu u playspotu, tak jste se taky docela prošli nebo projeli MHD se svým nádobíčkem. Na druhou stranu se diky tomuto umístění podařilo zpopularizovat rodeo. Město investovalo značnou část prostředků do vybudování pěší zóny podél řeky a celé závody se nesly v komerčním duchu.
Jednou z nejhorších stránek preworlds byli rozhodčí. Stejně jako ve fotbale zaostávali rozhodčí svými výkony za výkony závodníků. Měl jsem možnost koukat se přes rameno variačním rozhodčím a docela mi to sebralo chuť závodit. Z deseti dle mého názoru úplně stejných lopů uznali jeden. Další perličkou byl rozptyl. Myslím, že dokonce u Honzovy jízdy, kdy dostal zhruba následující ohodnocení: 3,7; 2,5 a 1,7. To je při tak malých číslech opravdu hodně. Tento problém se řešil i na konferenci v průběhu závodů. Pro nás z toho vyplývá, že bychom si měli sehnat rozhodčí, kteří budou jezdit na zahraniční akce. Za tímto účelem vzniklo CD-čko, na kterém jsou obodovány ukázkové jízdy (podrobnosti na Playaku).
Na Muru byly vybudované dva playspoty. První byla megalomanská Waschmaschine (pračka). Popravdě, megalomanská byla jen v neděli a možná v pondělí, kdy bylo hodně vody. A protože vody ubývalo, stála na konci pračka za prd. Nám čecháčkům vyhovovala, protože se v ní dalo jen točit a ještě preferovala točení doprava. Stačilo zvednout pádlo nad hlavu, nechat se vyprat a napsat si Supercleanwheela. Oproti Sortu se člověk nemusel bát, že v ní zůstane, protože vpravo byl otevřený. Samozřejmě se setkala s oprávněnou kritikou nejen Italů, ale i ostatních, protože to nebyl válec hodný WM. Hned vedle byla dlouhá hladká vlna, na které se zdržovali spíše surfaři, aby si mohli zažonglovat na prkně a EJ kvůli předvádění Macho move. O nějakých 300m níže byl druhý a poslední spot, na kterém jeli Němci nominaci. Jednalo se o pěknou vlnku, kterou jsem využíval na vyježdění se na vlně a učení se nových figur.
Ostatně inspirace jsem měl až dost. Skoro jsem měl pocit, že svět by nejraději jezdil na vlně. Jezdí se na ní všechny "nové" figury, co jsem viděl. Poprvé v životě jsem na vlastní oči spatřil Califormnia roll - eskymáka ve vzduchu, Helixe - 360 ve vzduchu hlavou dolu a další šílenosti, ani nevím, jak se jmenují (např. 180 spin + offvertikálního reverzblunta hlavou dolu). Pravdou je, že při závodě v Misu se jezdil jen Califormnia roll a bylo na rozhodčích, jestli to budou počítat. V Grazu jste tyto figury mohli vidět jen na dolní vlně. Ve válci se jezdila klasika na téma cartwheel prokládaná loopy či space godzilou a trycky whu. Přesvědčil jsem se, že světová špička umí tyto movy velmi čistě až učebnicově.
Tomu taky odpovídal výběr lodí. S6, a že jich tam bylo požehnaně, dokazovaly, že airy jsou jim vlastní a ve wheelech nikterak nezaostávají. O tom svědčí i fakt, že celá česká repre v K1M jela na S6. Celé preWM se táhlo ve znaku kraťasů. Asi další nejrozšířenější lodí bylo G-čko od Daggra, na které vsadil mimo jiné vítěz v K1M Tao Berman. Následovaly Popy od Liguidlogicku a Spiny od Perception. EJ společně s několika dalšími osedlal osvědčené EZ-tko, ale moc štěstí mu nepřineslo, přestože jel na vítězství. Pak už tam bylo od každého něco.
A co nás čeká? V zákulisí se vylobbovalo, že se příště (2004-5) pojede do Austrálie místo do Států, aby se za 4 a 5 let mohlo jet znovu v Evropě. Pro nás to bude velmi drahá záležitost, nejlevnější zpáteční letenka stojí v současné době 30 000. Mě by ale ze všeho nejvíc zajímalo, jaký na příští rok připraví Rakušané válec a co vytvoří v Sydney na víc než dokonalém kanále. Osobně si myslím, že by to mělo být něco jako v Sortu. Pořádná díra, ve které je už jen samotné ježdění náročné. Ale také by se tam měl dát předvést co největší repertoár figur. Sport je o posouvání hranic lidských možností a toto je asi jediná možná cesta, jak neuváznout na mrtvém bodě. Když se bude jezdit na "ideálních" spotech a jen "oficiální" figury, skončíme jako akrobatičtí lyžaři a to bych nerad. Tak a já se jdu učit ty figury :-)