Cartwheel

Definice

Protože se jedná o komplikovanou figuru, tak nejdříve prostou definici. Cartwheel je figura, která se provádí ve válci tak, že špička a záď lodi rotují kolem těla jako kolem pevného čepu. Úhel těla vůči hladině je v intervalu 0o-45o. Cartwheel je napohled velmi působivý trik, ale zároveň vyžaduje od jezdce vysokou míru zvládnutí lodi a dávku odvahy pro pohyb v nestabilním prostředí válce.

A pokud má být válec hluboký, tak bude asi i velký. A taky bude držet. Ale to jsme vlastně původně chtěli.

Možná by proto stálo zato znovu se podívat do ? čísla KRK na článek Honzy Novotného Bezpečný styk.

Postup

Jak cartwheel dělat ? Není přesný postup. Každý válec je jiný a vyžaduje odlišnou techniku. Můžeme ale popsat obecný návod.

Představa, že cartwheel je nějak podobný enderu, je mylná. Jde o naprosto odlišné figury. Při enderu jsou jezdec i kajak společně katapultováni ve svíčce ven z válce. Při cartwheelu tvoří v ideálním případě tělo jezdce pevný bod na jednom místě válce a loď kolem tohoto bodu rotuje jako kolo kolem osy. Jinak řečeno, cartwheel je flat spin otočený o 90st..

Poloha před začátkem figury

Protože se figura provádí ve válci, je velmi důležité naučit se udržet stabilní vhodnou polohu pro začátek figury. V ideálním případě je loď špičkou proti proudu a sedí na v pěně na vrcholu válce (foam pile). V této poloze loď stojí na místě na rozhranní vlivů odtékající vody a vody přepadávající zpět do válce.

Jak se do této polohy dostat? Spolehlivá metoda je vést loď nahoru po okraji válce nebo po okraji jazyku ve válci a z tohoto okraje se po spodní hraně válce přesunout na vhodné místo. Loď se balancuje na foam pile střídavými krátkými zpětnými záběry vedenými v úrovni kyčlí tak, aby nesjela dolů do válce. Důvod je jednoduchý. Dopředný pohyb během začátku figury vás doveze dolů do přitékající vody válce (green water), zatopí špičku lodi a nekontrolovaně vás vyhodí horem nebo spodem z válce. V nejlepším případě z toho ještě půjde udělat ender. Určitým řešením je neříkat předem, jakou figuru vlastně chcete udělat. Zpětné záběry pro ustavení lodi do správné polohy na foam pile jsou tedy velmi důležité.

Zahájení figury

Správné zahájení silně závisí na správné poloze lodi. Podmínkou je tedy dokonalé zvládnutí postupu popsaného v předchozím odstavci. Podstatou zahájení je využít green water jako impulsu k začátku rotace, ale nenechat se zároveň silou proudu z válce vyhodit. Proto je lepší užít sílu proudu co nejméně, jen jako doplněk síly, kterou vyvine jezdec. Proud vody na foam pile pomáhá začít figuru, přitékající proud green water zachytává špičku, ale většinu síly musí vynaložit jezdec. K tomu je třeba dosáhnout dokonalé rovnováhy mezi silou válce a silou jezdce. V ideálním případě se špička zasazuje na rozhranní mezi foam pile a green water – na seam line.

Úhel nájezdu

Úhel, pod kterým loď na seam line najíždí se bude postupně při provádění figury měnit. Například při cartwheelu na levou stranu je loď před začátkem figury natočená mírně doprava ( asi 30o), při zanořování špičky na seam line se úhel mění na 0o (přímo proti proudu), loď se staví na špičku a zároveň přetáčí na mírně na pravou stranu (asi -30o). To dává lodi větší možnost využít síly přitékající vody. Není tedy třeba vynaložit tolik síly jezdce a je snadnější udržet loď pod kontrolou. Výsledkem je ale pouze šikmý cartwheel – low-angle cartwheel. Pokud chcete udělat dokonalý vertikální cartwheel, pak je nutné najíždět do začátku figury pod úhlem 0o. Pak je ale nezbytné postavit kajak na bok do maximálního náklonu aby při stlačování špičky pod vodu kladl co nejmenší odpor. K tomu, aby se takto podařilo špičku pod vodu dostat, je někdy třeba použít wind up bow – nadhození špičky, tak aby se získala energie k zanoření. Tento prvek byl popsán v druhém díle našeho seriálu u figury flat water cartwheel.

Nájezd

Velmi důležité je aby během rotace váha těla spočívala v kajaku. Je to pro rotaci nezbytné. Pokud přenesete váhu na pádlo, kajak bude neovladatelný. Ve skutečnosti je úloha pádla výrazně menší, než se očekává. Používá se vlastně jen jako opora pro zahájení rotace a loď se jím brzdí, aby nesklouzla příliš hluboko do green water. Pádlo je v poloze podélně vedle lodi a zabírá zpětným záběrem v úrovni boků hluboko pod foam pile, tak aby zachytilo odtékající vodu pod pěnou. Rameno záběrové ruky skloněné dolů k hladině umožňuje hlubší záběr a také natáčí tělo do záběru. Horní ruku je nutné držet ve výši ramene, asi 30cm před tělem. Ruka by neměla protnout myšlenou středovou osu těla. Osa ramen by měla být rovnoběžná s osou pádla. Tato vzájemná poloha ramen, těla a pádla je velmi důležitá, protože síla pak vychází z celého těla jezdce a ne pouze z rukou. V okamžiku, kdy zasadíte list pádla do válce jako pevný bod, záleží na síle břišních svalů, jak se podaří zanořit špičku na seam line, směrem k zabírajícímu listu. Pohyb připomíná zavírání nůžek mezi záběrovým listem a lodí. Mírný předklon pomůže zvýšit sílu působící na zanořující se špičku. Když je špička zachycená a loď se roztáčí, je důležité udržet správnou polohu hlavy. Je třeba se stále dívat na seam line a na vodu přitékající do válce, v žádném případě ne dolů po proudu. Pohyb hlavy vyvolává i pohyb těla. Pokud se podíváte po proudu, pravděpodobně skončíte v piruetě.

Když se špička zanoří, přesuňte váhu na opěrky a mírně se zakloňte. To vám pomůže, aby při rotaci prošla špička pod vámi. Pokud se to stane, aniž jste váhu přenesli, je pravděpodobné že je špička zasazená příliš hluboko v green water a během rotace budete vyhozeni z válce.

Rotace

Loď se roztáčí a stojí na špičce. Teď je třeba rotaci udržet, postavit loď na záď a předklonit se.A zase na špičku, zase na záď a tak pořád dokola a ještě přitom zůstat ve válci … Klíčem k úspěchu je rychlá a správná práce s pádlem. Prvním hlubokým zpětným záběrem byla loď postavená na špičku, hlava je otočená proti proudu tak, abyste viděli seam line a postupně se zavírá úhel mezi lodí a zabírajícím listem. Rozhodující moment nastává, když se svíraný úhel blíží nule a zanořená špička je těsně u zabírajícího listu. Záběr už ztrácí na účinnosti. V tu chvíli je nutné okamžitě přejít do záběru druhým listem Tento záběr je opět velmi hluboký, zasazený do odtékající vody pod pěnou. Je dopředný a je vedený od kolen. K tomu je opět nutné sklonit rameno záběrové ruky k hladině. Záběr je veden pouze od kolen proto, aby bylo možné velmi rychle zasadit list pádla hluboko do odtékající vody – green water. Pádlo je tedy okamžitě znovu pevným bodem, který vám umožní působením břišních svalů zachovat plynulou rotaci lodi a neztratit potřebnou energii. Pokud není žádný list v záběru ztrácíte nad rychlostí rotace okamžitě kontrolu. Dalším důležitým prvkem je poloha hlavy. Tak jak se loď otáčí o 180o a přecházíte z jednoho záběru do druhého musíte také otočit hlavu na druhou stranu a dívat se přes druhé rameno na seam line. Loď se podařilo postavit záď. Následuje další záběr, při kterém se loď postaví znovu na špičku. Nejdůležitější je opět rychlost střídání záběru. Jak špička stoupá obloukem nahoru a znovu padá dolů k seam line, musíte přetočit ramena dolů k hladině. Tím rotace těla předchází rotaci lodi a táhne ji za sebou. Pevným bodem je opět pádlo zasazené opět hluboko do odtékající vody. Záběr je zpětný, vedený od úrovně boků. Opět se musíte dívat na seam line. Dotočili jste prvních 360o můžete stejně pokračovat dál, dokud budete vědět kde jste a jaký záběr máte udělat.

Teď už zbývá jen ta nejsložitější věc. Celý postup popsaný v několika odstavcích a rozfázovaný do osmi obrázků stihnout správně provést během dvou vteřin ve válci. Hodně štěstí při pokusech.

 

  video by: Matt Attree

  video by: CNAWRcz

  video by: Peter Csonka

Body: 30

 Clean: +10

 Super Clean: +20

 Air: +10

 Huge: +20

Type of teh article: 

Comments

Nebyl by něaky obrázek ?