Něco o New School Moves

NSM se objevili převážně v posledním roce. Jsou to často velice dynamické prvky, které se stejně špatně popisují jako provádí. Vyznačují se také tím, že je kromě pár magorů nikdo neumí. Vyžadují dokonalé zvládnutí lodi a celkové orientace jak na vlně nebo válci, tak pod ními.

Jsou to: Clean Cartwheels, Kick Flips, Side Kick, Party Trick, Zero to Hero, Carving, Aerial Flip Turns, Carving Air Blunt, Back Stab, Pumped Air Blunt, Super Move, Pan Am, Back Alley Blunt, Aerial Screw ( California roll), Mega Clean Spin, Multiple Split, Fisher King, Space Godzilla, Tricky Woo, Jedi, Matrix, Air Loop.

U některých se dá polemizovat jestli jsou NEW nebo NE ( třeba Loop, Blunt ...), ale vzhledem k tomu, že je u nás zatím skoro nikdo neumí, zaslouží si trochu pozornosti. Pokusím se popsat ty, které jsou celkem nové a o kterých alespoň vím jak vypadají. U ostatních si musíme počkat, než se je někdo naučí. Doufám že nebudu nikoho opakovat a dozvíte se něco nového. Jinak asi všechny movy si můžete prohlídnout, nebo si o nich něco přečíst a dozvědět se něco nového na www.playak.com a www.kayakmag.com. Odtud čerpám většinu informací a použil jsem i některé překlady textů.

Party Trick a Zero to Hero jsou eskymáky vedené tak, že skončíte ve vertikální poloze na špici nebo na zádi. Zero to Hero vychází z pozice jako běžný šroub popředu. Začnete zvedat pádlem více kolmo kolem lodi. Nejdůležitější je práce boky ( jako vždy ). Ve vhodný okamžik ale musíte změnit směr pohybu otáčení boků a trupu tak, aby jste kolmo zařízli záď. Skončíte ve svíci a můžete navázat třeba cartwheel. Celý pohyb by měl být plynulý. Party Trick se začíná odzadu a je asi trošku pomalejší a jednodužší. Důležité je uvědomit si, že prvně musíte trošku nadzvednout trup a teprve potom začít tlačit špičku pod vodu. Zero to Hero je údajně starý squirtový a singlový trik.

Tricky Woo je dvouendové pokračování splitweela. Začnete splitwheel špice-zadek, důležité je mít druhý end vertikální. V okamžiku kdy zanoříte záď nebudete pokračovat cartwheelem, ale pootočíte se tak, aby jste spadli přes hlavu do válce. Takže jste hlavou dolů ve válci, rovnoběžně s proudem. V tuto chvíli by vás měla geen water otočit zpět na hladinu jako při loopu. Lépe se to dá provést tak že stejný list pádla kterým začínáte, protočíte dozadu a zvednete loď jakoby na cartwheel. . Jsou to v podstatě tři endy jedním listem Od Matrixu se liší tím, že po splitwheelu pokračujete na hlavou pod vodou.

Matrix také vychází ze splitwheelu. Stehně jako u Tricky Woo začnete splitwheel špice-zadek, nejlépe vertikální, hlavně záď. V okamžiku kdy zanoříte záď nebudete pokračovat cartwheelem, ale .... ale dříve než stojíte kolmo na zádi podtočíte se pod lodí zády k green water a nasadíte na end přes špičku... and keep on wheeling in the free world.

Orbit je ještě hůře popsatelná figura než všechny ostatní. Nejsnadněji se dělá v plochém válci ( např. Přibližně takovém jaký je, nebo byl v Tróji ). Ve válcích vlnového typu ( Plattling ) to jde o dost hůř. Začíná se Stern Squirtingem na rozhraní vody vracející se do válce ( foam pile ) a odtékající. Loď by měla být natočena 450 ( směr ručičky na 2. nebo 11. hodinu ) proti proudu. V této poloze, aniž by jste začali sjíždět do válce začněte Stern sguirt pádlem co je po proudu. Když budete stát na zádi v ideálním místě ve válci, získáte díky green water rotaci ve směru zaříznutí. V tomto okamžiku musíte dát list kterým jste zahajovali ster squirt na druhou stranu lodě do přitékající vody tak aby jste se otočili o dalších 450 než přepadnete do válce. Jakmile přepadnete, jste v podobné pozici jako při cartwheelu, akorát trošku pod vodou. Dále stačí jen postavit loď opět do vertikální polohy na špičku a pokračovat třeba třeba Matrixem :-)

Space Godzilla je figura která se stejně jako třeba freewheel provádí při nájezdu do válce. Je to něco mezi Air Loopem a Cartwheelem. Již nad válcem musíte získat nějakou rychlost. Před hranou otočte loď tak, aby jste byly natočeni přibližně 450 ( směr ručičky na 2. nebo 11. hodinu )proti proudu. Takže najíždíte do válce lehce pozadu. Ve vhodný okamžik zařízněte špičku jako při cartwheelu tak do 450. V okamžiku kdy narazíte na stěnu válce vás to vyhodí do vzduchu. V tento moment musíte dototočit ( nejlépe ve vzduchu ) druhý end a pohodlně skončíte ve válci. Stejně tak můžete provést celou figuru začátkem přes příď, ale nevím jestli nemá zvláštní název, možná Fisher King. Nejdůležitější je načasování tak, aby jste otáčeli lodí plynule a nečekali na vhodnou pozici. Zvláště při zahájení figury.

Aerial Screw (California roll) se dá nejlépe popsat jako kick flip během surfování. Nejlépe se tento move začíná tak, že se co nejrychleji rozjedete na hraně z vršku vlny tak, jako by jste chtěli udělat Aerial Blunt, ale v okamžik kdy by jste švihli špičkou pod sebe se s co největší intenzitou zvrhnete a zvednete šroubem od zadu na druhé straně, přičemž vám pomůže green water přitékající na dno špičky a hany přes kterou se otáčíte. To vše co nejrychleji a s velkou razancí. Jak snadné :-)

Blunts - myslím že tuto figuru již není třeba představovat, ale rád bych upřesnil některé detaily a přidal pár postřehů. Bunt, především pak Air Blunt je asi nejefektnější movem playboatingu vůbec. Je zároveň dělící čarou mezi old a new school a jeho zvládnutí je branou k mnoha dalším trikům.
Ideální vlna pro Blunt má zřetelná ramena, která se táhnou z nejvyššího bodu po straně mírně proti proudu a jsou od vrcholu na strany menší. Surfujte na nejvyšším bodě vlny pomocí krátkých kontrazáběrů. Poté úhlopříčně zrychlete podél ramen dolů. Aby jste dosáhly maximální rychlosti, lehce přesuňte těžiště na zadní hranu, podobně jako surfaři - carving. V momentě kdy bude vaše rychlost nejvyšší, prudce změňte hranu ( stejně jako na lyžích ) a agresivně mrštěte tělem a lodí na požadovanou stranu. Pádlo přitom nasaďte více vzadu a "zvedněte zadek nad pádlo", což je asi nejlepší popis tohoto záběru. Odlehčete loď přesunutím co největší váhy na pádlo a okružte s ní imaginární bod uprostřed vašeho těla. To znamená, že posunete tělo dopředu, ale ve skutečnost se nadzvednete. Hlavou se nezapomeňte dívat proti proudu. Pokud se vše udělá se značným šmrncem, zadek vás přelétne. Loď se otočí o 1800 vzhledem k vlně a od vašeho konce odletí obrovské množství tříště která utvoří vějíř. Jakmile skončí rotace, přesuňte těžiště zpět na loď a pokračujte spinem.

Aerial moves jsou snem snad všech paddlerů. K tomu aby jsme se dostali s lodí do vzduchu potřebujeme buď trampolínu, nebo pořádnou rychlou vlnu, pokud možno s bočními rameny, a nekompromisně perfektní techniku!! Existují dva základní způsoby jak to dokázat - opravdu velmi agresivním a rychlím carvingem nebo tzv, "pumpnutím". Carving se více používá na vlnách s rameny, kdy při velké rychlosti najedete na rameno vlny, které vám pomůže do vzduchu. Důležitá je přitom ale i agresivní změna hrany a přesun těžiště v moment těsně před tím než se dostanete do nejvyššího bodu ne rameni vlny. Pumped Air Blunt se lépe hodí na vlny bez ramen. Na lodi vyskočíte do vzduchu jako při skákání na madraci. Je-li vlna dostatečně velká, je jedno v kterém místě začnete poskakovat. Tím loď dostanete do vzduchu. Blunta je potom potřeba začít hned po odrazu od hladiny. Pokud je menší, nebo třeba válcovitého typu, je potřeba se v předklonu rozjet z nejvyššího místa dolů a v okamžiku těsně před tím než špička najede na přitékající vodu a prudce posunout loď dopředu pánví tím že se zakloníte. To způsobí že se zadkem odrazíte od vody a okamžitě začnete blunt. Další možnost je vypít dostatečné množství Red bullu. Potom si už jen stačí dát pozor na letící ptactvo.
V gauči na tom vůbec nic není :-)

Type of teh article: